Щитовидната жлеза е малък орган, разположен на предната повърхност на шията в долната й част, с тегло 15-20 грама. Жлезата се нарича така, защото се намира пред щитовидния хрущял на ларинкса. Тя има два дяла (лоба), свързани с провлак (истмус).

Щитовидната жлеза произвежда тиреоидни хормони – тироксин и трийодтиронин, които, секретирани в кръвта, оказват влияние на всички клетки и тъкани на тялото, и регулират скоростта на различните метаболитни процеси.

Щитовидната жлеза и нейното значение за организма

Тиреоидните хормони на щитовидната жлеза контролират критичните функции на човешкото тяло:

• дишане и телесна температура;
  • сърдечна честота и функция на нервната система – централна и периферна;
  • мускулна сила и телесно тегло;
  • ниво на холестерол;
  • менструални цикли и менструация.

Щитовидната жлеза, наред с другите органи на ендокринната система, функционира в свой специфичен биологичен ритъм.

Получените данни за ритмичната активност на щитовидната жлеза могат да имат голямо значение при прогнозиране на хода на различните заболявания и техните усложнения, включително сърдечно-съдови заболявания.

Изследване на щитовидната жлеза можете да направите на възможно най-добра цена в частен МЦ център „Орто Пункт“ на д-р Камен Каменов, където ще бъдат оценени всички възможни рискове от евентуално заболяване на жлезата.

Щитовидна жлеза болести

Щитовидна жлеза, болести
Щитовидна жлеза -проблеми, заболявания на щитовидна жлеза

За съжаление, заболяванията на щитовидната жлеза стават все по-чести с всяка изминала година.

От такива заболявания страдат преди всичко жените. Това се дължи на многото колебания в хормоналния фон, които всяка жена изпитва през живота си:

• бременност и хормонални смущения
  • период в менопауза
  • ежедневни натоварвания – могат да повлияят негативно на щитовидната жлеза и процеса на нейното нормално функциониране.

Въпреки това, повечето от заболяванията, открити в ранен стадий, се лекуват успешно.

Най-често срещаните болести на щитовидната жлеза са:

• хипотиреоидизъм
  • хипертиреоидизъм
  • увеличена щитовидна жлеза (гуша)

Прочетете също: Какво се случва в тялото при нарушени хормони на щитовидната жлеза

Какво е хипотиреоидизъм

Това е остра недостатъчност на функцията на щитовидната жлеза, заболяване, при което щитовидната жлеза не може да произвежда хормони в необходимото количество. Това води до нарушаване и забавяне на метаболитните процеси в организма.

Проблеми с щитовидната жлеза симптоми

Има много различни признаци, които могат да сигнализират за развитието на хипотиреоидизъм (хипофункция на щитовидната жлеза):

• повишена умора
  • слабост
  • подуване на лицето
  • суха кожа
  • повишаване на теглото
  • нарушение на паметта

Хипотиреоидизмът може да бъде причинен от много фактори, като най-честият е хроничният автоимунен тиреоидит – заболяване, при което се случва разрушаването на жлезата.

Какво е хипертиреоидизъм

Възможен е и обратният процес – хипертиреоидизъм. Това заболяване се получава вследствие на прекомерна активност на щитовидната жлеза при производството на хормони.

Хипертиреоидизмът може да представлява реакция на човешкия организъм към физически стрес или психическо претоварване.

Увеличена щитовидна жлеза/ендемична гуша симптоми

За определяне на обема на щитовидната жлеза се използва ултразвуково сканиране. Обикновено обемът на жлезата не трябва да надвишава 18 мл при жените и 25 мл при мъжете.

Увеличената щитовидна жлеза или „гуша“ може да е признак на различни заболявания на щитовидната жлеза и може да бъде придружена както от намаляване, така и от увеличаване на функциите й.

По-често се среща еутиреоидната гуша – разширяване на жлезата, без да се нарушават нейните функции.

Наблюдава се и ендемична гуша – уголемяване на щитовидната жлеза, което се развива в резултат на недостатъчен прием на йод в организма.

Йодът постъпва в човешкия организъм от храната и водата. Йодът е важен компонент на хормоните на щитовидната жлеза и е необходим за тяхната нормална активност.

Ако приемът на йод е намален, компенсаторът на щитовидната жлеза се увеличава, за да осигури на организма достатъчно хормони.

При увеличена щитовидна жлеза не винаги се проявяват симптоми.

Ако ги има, те са следните:

• подуване в основата на шията;
  • чувство на натиск в гърлото;
  • упорита кашлица;
  • поява на дрезгавост в гласа;
  • затруднено преглъщане и дишане.

Заболявания на щитовидната жлеза при деца и възрастни

Заболяванията на щитовидната жлеза, регулираща всички метаболитни процеси в организма, водят до сериозни последици.

При децата се развива умствена и физическа изостаналост, при възрастните страдат нервната и сърдечно-съдовата система.

Бъдещите родители трябва задължително да направят изследвания на щитовидната жлеза при планирана бременност – това е необходимо за идентифициране на наследствени патологии на жлезата.

Проблемите с щитовидната жлеза могат да бъдат съпроводени с някои от следните симптоми:

• умора, изтощение, слабост;
  • резки колебания в теглото;
  • суха кожа, косопад, чупливост на ноктите;
  • нарушения в паметта;
  • болки в мускулите, крампи;
  • проблеми със стомаха;

Щитовидна жлеза лечение

Лечение на щитовидна жлеза
Ендокринолог в София, лечение на щитовидна жлеза

Лечението на заболяванията на щитовидната жлеза е индивидуално. В зависимост от сложността на болестта лекарят назначава лечение и следи състоянието на пациента по време на целия курс.

От изключително значение е да се обърнете за помощ към специалист още при появата на първите симптоми.

В частен МЦ център „Орто Пункт“ на д-р Камен Каменов вие ще получите необходимите грижи и лечение при проблеми с щитовидната жлеза.

Съществуват няколко основни метода на лечение на щитовидната жлеза:

• медикаментозно;
  • хирургично;
  • радиойодтерапия;

Към хирургична намеса се прибягва само в случай, че останалите два метода на лечение не са дали необходимия резултат.

Лекарствените средства отстраняват симптомите в начален стадий. Последният метод – радиойодтерапия или лечение с радиоактивен йод, дава най-добри резултати при лекуване на болестите на щитовидната жлеза.

Най-добри цени за изследване на щитовидната жлеза ще получите в частен МЦ център „Орто Пункт“.

Изследване на щитовидната жлеза при бременност

Щитовидната жлеза има огромно влияние върху репродуктивната функция на жените.

Хормоните на щитовидната жлеза:

• регулират процесите на развитие, съзряване и обновяване на всички тъкани на плода;
  • имат изключително значение за оформянето и развитието на мозъка на плода;
  • формират интелекта и способността за учене на детето;
  • играят важна роля за растежа и съзряването на костния скелет, както и на репродуктивната система на детето.

По време на бременността настъпва промяна във функционирането на щитовидната жлеза на майката. Бременността е мощен фактор, стимулиращ щитовидната жлеза, който при определени условия може да стане патологичен.

За нормалното развитие на плода, особено в ранните етапи, е необходимо нормално ниво на майчините хормони на щитовидната жлеза.

Както намалената, така и повишената функция на щитовидната жлеза могат да причинят намаляване на репродуктивната способност при жените и са рисков фактор за нарушения в развитието на плода.

Бременността може да се развие както на фона на хипотиреоидизъм (намалена функция на щитовидната жлеза), така и на фона на тиреотоксикоза (повишена функция на щитовидната жлеза).

Принципите на диагностика и лечение на заболявания на щитовидната жлеза при бременни жени се различават значително от стандартните подходи за диагностика и лечение.

По време на бременността се извършва корекция на нарушената функция на щитовидната жлеза с лекарства в съответствие с приетите принципи на лечение на бременни жени.

Изследване на щитовидната жлеза при деца

Идентифицирането на ранните дисфункции на щитовидната жлеза при деца е от изключително значение за тяхното здраве.

Дисфункциите на щитовидната жлеза могат значително да повлияят на скоростта на психомоторното, физическото и интелектуалното развитие на детето.

Ако забележите, че детето ви има някои от симптомите, изброени по-долу, незабавно се консултирайте с добър ендокринолог.

В частен МЦ център „Орто Пункт“ на д-р Камен Каменов на вашето дете ще бъдат извършени изследвания с най-модерна апаратура, които ще покажат дали то страда от заболяване на щитовидната жлеза.

Обърнете внимание на следните симптоми:

• изразени промени в телесното тегло на детето без видима причина (внезапна загуба или наддаване на тегло);
  • летаргия, сънливост, обща немотивирана слабост, постоянно усещане за умора;
  • намалена памет;
  • подуване на лицето;
  • суха кожа или прекомерно изпотяване при нормална температура на околната среда;
  • менструални нередности при тийнейджърките;
  • силно сърцебиене, прекъсвания в работата на сърцето;
  • раздразнителност, сълзливост;
  • запек.

Изследването на щитовидната жлеза при деца се препоръчва и в случаите, когато някой от родителите страда от заболяване на щитовидната жлеза.

Извършват се следните изследвания:

• Ултразвук на щитовидната жлеза (за определяне на размера и структурата);
  • Изследване на хормоните на кръвта (за определяне на функцията на щитовидната жлеза);
  • Консултация с детски ендокринолог относно резултатите от прегледа.

Изследване на щитовидната жлеза в „Орто Пункт“

Хормоните на щитовидната жлеза са от съществено значение за извършване на основни физиологични процеси в организма.

Те регулират метаболизма, подпомагат функционирането на мускулите, сърдечно-съдовата и репродуктивната системи, опорно-двигателния апарат и мозъка.

Съответно, нарушенията във функционирането на щитовидната жлеза влияят на цялостната жизнена дейност на човешкото тяло.

В частен МЦ център „Орто Пункт“ на д-р Каменов се извършват следните кръвни тестове, които диагностицират заболяването на щитовидната жлеза:

• анализ на трийодтиронин (Т3);
  • анализ на тироксин (Т4);
  • анализ на тироиден хормон на хипофизата (TSH), стимулиращ образуването и секрецията на хормоните.

Съвети от д-р Каменов за превенция на проблеми с щитовидната жлеза

Най-ефективните методи за превенция на заболявания на щитовидната жлеза включват:

• Отказ от лоши навици – тютюнопушене, пиене на алкохол;
  • Намаляване на психоемоционалните натоварвания, спазване на режим на работа и почивка;
  • Консумация на изобилие от богати на йод храни;
  • Умерена физическа активност.

Човешкото тяло е сложен механизъм, при който състоянията на всеки орган и система са тясно свързани помежду си.

Следователно, и най-малките нарушения могат да доведат до фатални последици.

Редовните превантивни прегледи ще ви помогнат да се предпазите от болести, особено ако живеете в градове с лоши условия на околната среда или региони, страдащи от недостиг на йод.

Навременното посещение при специалист в клиника „Орто Пункт“ и предписаното от лекар лечение ще помогнат за предотвратяване на развитието на болести на щитовидната жлеза.

За консултация със специалист при проблеми с щитовидната жлеза изпратете запитване в сайта.

Прочетете още: С Какво се Занимава Ендокринологията?